Skocz do zawartości

  • Witaj, czego szukasz? (kliknij, by wybrać)

Usługi gastronomiczne - Raport Inspekcji Handlowej


Gość Justyna
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Justyna

Jesz na mieście? Smacznego! Wiem, wiem, nie zawsze się nie da. 

Wszystkie 16 inspektoratów Inspekcji Handlowej w 2024 r. skontrolowało rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen w 626 lokalach gastronomicznych działających w systemie otwartym, oferujących dania na miejscu i na wynos – małe lokale gastronomiczne, restauracje, lokale typu fast food, bary mleczne, smażalnie ryb.

Inspekcja Handlowa każdego roku przeprowadza kontrole w placówkach gastronomicznych – zarówno planowe, jak i doraźne, wynikające np. z sygnałów z rynku. W ramach kontroli sprawdziliśmy, czy przedsiębiorcy: rzetelnie obsługują konsumentów, prawidłowo uwidaczniają ceny, używają legalizowanych wag, pobierają opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, zamieszczają wymagane informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych i zakazie palenia wyrobów tytoniowych.

Nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen wykryliśmy w 354 przypadkach – 56,5% skontrolowanych lokali:

  • brak informacji o gramaturze/ilości potrawy lub napoju w cenniku/menu,
  • brak cennika/menu,
  • różnica na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną przy towarze lub w menu a pobraną w kasie. Stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych stwierdziliśmy w 143 miejscach – 22,8% skontrolowanych lokali.

Przedsiębiorcy używali przyrządów pomiarowych bez aktualnych cech legalizacji lub odmierzali porcje tzw. wagami domowymi – niepodlegającymi prawnej kontroli metrologicznej, które nie mogą być używane do odważania porcji.

Nierzetelną obsługę konsumentów stwierdziliśmy w 110 przypadkach – 17% skontrolowanych lokali. Nieprawidłowości te dotyczyły głównie wydania za małej porcji w stosunku do deklarowanej w menu, przykłady:

  • 156 g mniej frytek – 8,32 zł na niekorzyść klienta,
  • 65 g mniej sałatki cezar z kurczakiem – 7,96 zł na niekorzyść klienta,
  • masa burgera mniejsza o 78 g.

Użycie do przygotowania dania innego składnika niż wymieniony w menu stwierdziliśmy w 65 na 614 przypadków – 10,6% skontrolowanych lokali. Najczęściej podmieniano produkt objęty ochroną jako chroniona nazwa pochodzenia – było tak w 35 przypadkach, przykłady:

  • ser feta – ser typu feta, np. „Favita”,
  • oscypek – rolada ustrzycka lub inny ser wędzony,
  • parmezan – tańsze sery dojrzewające,
  • szynka parmeńska – inne rodzaje szynki dojrzewającej,
  • sok porzeczkowy czy ananasowy – nektar lub napój z tych owoców,
  • śmietana – miks tłuszczowy,
  • filet z soli – filet z limandy żółtopłetwej,
  • wołowina – drobno rozdrobiony, mrożony wyrób wołowo-drobiowy.

Wystąpienia pokontrolne do właścicieli placówek nakazujące podjęcie działań zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

163 decyzje o karach na łączną kwotę 177 750 zł w związku z nieprawidłową informacją o cenach.

110 mandatów karnych na łączną kwotę 17 700 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń i 55 wniosków do sądów rejonowych o ukaranie sprawców wykroczeń.

Informacje o nieprawidłowościach przekazane zgodnie z właściwościami – 23 do Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, 16 do urzędów miar, 4 do Państwowej Inspekcji Sanitarnej; 2 do organów wydających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

23 sprawy (dotyczące np. win bez akcyzy) przekazane Krajowej Administracji Skarbowej.

4 zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z naruszeniem przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

Lokale gastronomiczne

  • Nieprawidłowości ogółem – 469/626 przedsiębiorców - 75%
  • Nieprawidłowe prezentowanie cen – 354/626 - 56,5%
  • Nielegalizowane wagi – 143/626 - 22,8%
  • Nierzetelność obsługi – 110/626 - 17%
  • Naruszenie ustawy o wychowaniu w trzeźwości – 81/498 - 16,3%
  • Użycie innego składnika niż w menu – 65/614 - 10,6%
  • Brak opłat za jednorazowe opakowanie – 43/527 - 8,2%
  • Naruszenie ustawy o ochronie zdrowia – 48/622 - 7,7%

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Karyna
W dniu 21.06.2025 o 08:57, Gość Janikowa napisał(a):

Nigdy nie jem w niesprawdzonych punktach to już wolę bułkę z biedronki kupić i właśnie dlatego że im nie ufam. 

Ups, chyba na jedno wychodzi. Bułka z biedronki z mrożonego ciasta ze spulchniaczami, wypelniaczami itp. i bezwartosciowa, być może dotykana sto razy czyjąś gołą ręką. W restauracji zaś mormy niezgodne, też z mrożonych produktów, może być odgrzewane, kto wie czy ręce kucharza bez brudu za paznokciami  itp.

Cokolwiek gdzieś jemy, kupujemy, zamawiamy to i tak pewności nie mamy. Domowe niby pewne ale...też nie mamy pewności co do kupionego surowca- skąd pochodzi, z jakich upraw, czy pryskane  czy bez antybiotyków itd  itp i przykłady można mnożyć. Się nie da zdrowo bo się nie da samemu wyprodukować i domowo przetworzyć. Choć minimalizujmy.

Restauracje to jeszcze nie jest najgorsze w tym co my spożywamy,  niestety. 

Nie,  nie jestem z gadtronomii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Domestic Witch
23 godziny temu, Gość Ola F. napisał(a):

Cześć. Niestety czasem się nie da, bo jak już jadę na wakacje to odpoczywam nie tylko od pracy ale też gotowania.

 

No właśnie , ale  też nie brakuje chętnych na wyjazdy z możliwością swobodnego dostępu do kuchni, z aneksem kuchennym aby samodzielnie gotować.

Z zagwarantowanym wyżywieniem chociaż najczęściej jest to tylko śniadanie i obiadokolacja jest więcej czasu na wypoczynek, zwiedzanie okolicy. Mozna w międzyczasie zjeść coś z regionalnych specjałów .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Domestic Witch
17 godzin temu, Gość Karyna napisał(a):

 

Restauracje to jeszcze nie jest najgorsze w tym co my spożywamy,  niestety. 

Nie,  nie jestem z gadtronomii.

 

Zgadza się. Są restauracje i to wcale nie muszą być te z gwiazdkami Michelin gdzie  nie można narzekać na jedzenie.

"Z gastronomii" to raczej o tym forum nie mają pojęcia.:))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Emanuela

Takich filmów trzeba więcej to od razu jakość podskoczy, bo to tak jak za agencjami nie ma mocnych i robią co chcą licząc na to, że opiekunki będą się bały walczyć o swoje. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Mrówa

Nowy film Tomasza przestrzega przed oszustwem w postaci sprzedawania pod nazwą Dorsz czarniaka tzn. dostajecie coś czego nie zamawialiście. 

Czarniak jest o połowę tańczy!!!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Baleron
3 godziny temu, Gość Migotka napisał(a):

Hej.

A ten Książulo to jakiś wybitny kucharz czy domorosły oceniacz?

Zastanówcie się na kogo się powołujecie. 

Miłego!

Księżulo to właśnie taki oceniacz  ale  zna się na rzeczy bo "robił" w gastronomii od małolata. Troche kiedyś rappowal ale bardziej pasjonuje go degustacja  i potem ocenianie cukierni, knajp itp. Prawie jak Gessler:))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Baleron

Jasne że Księżulo nie jest  żadnym kulinarnym autorytetem.  Nie oglądam i nie kieruje się opiniami jego filmików, nabijają mu niezłą kasę a od  tych degustacji mocno "spuchł" swego czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Klient

Nad Bałtykiem nie tylko jest trudno o świeżą rybę, ale w ogóle jest trudno rybę z Bałtyku

Jaką rybę kupimy w nadmorskich smażalniach? Reporter Uwagi! zatrudnił się w kilku z nich - UWAGA!

https://uwaga.tvn.pl/reportaze/jaka-rybe-kupimy-w-nadmorskich-smazalniach-reporter-uwagi-zatrudnil-sie-w-kilku-z-nich-st8548940

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Nina

Odpowiedzcie sobie z czego to się bierze. Z małych kar i mało kto reaguje jak z agencjami. Nie będzie lepiej jak przedsiębiorcy nie będą się bać dużych kar mogących zakończyć ich biznes!!!

Nina

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kufel
W dniu 10.07.2025 o 07:54, Gość Klient napisał(a):

Nad Bałtykiem nie tylko jest trudno o świeżą rybę, ale w ogóle jest trudno rybę z Bałtyku

Jaką rybę kupimy w nadmorskich smażalniach? Reporter Uwagi! zatrudnił się w kilku z nich - UWAGA!

https://uwaga.tvn.pl/reportaze/jaka-rybe-kupimy-w-nadmorskich-smazalniach-reporter-uwagi-zatrudnil-sie-w-kilku-z-nich-st8548940

Najlepiej kupić🐟 rybkę prosto z kutra jeśli na wywczasach jest możliwość ja przyrządzić.  Zawsze dostępny  tani , zdrowy filet z morza indyjskiego.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość bozena
W dniu 26.07.2025 o 16:02, Gość Lwica napisał(a):

W Rowach oszukali go też na kebabie. Stary kurczak jako świeży. 

 

Dlatego nigdy nie idę na kebaba rano tylko wieczorem i nigdy po dniu wolnym. Kiedyś w mięsnym babeczka przede mną mówić do kasjerki że przyjdzie po majówce a ta do niej a co pani myśli, że po majówce będzie to samo bo oni zamówią dopiero za tydzień? Od tamtego razu kupuję zawsze minimum 2 dni po święcie/niedzieli. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Zosia

W wielu mięsnych mielą mięso na oczach klientów, a u mnie obok bloku mielą na zapleczu. Tylko naiwni ufają ale ich nie brakuje. Nie ma co ufać bo ci wcisną najgorsze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Wiesia Kuczewska

Zaufaċ??? Gastronomia poza domem to loteria i rosyjska ruletka.

 

Mobilna gastronomia coraz popularniejsza w Polsce. IJHARS zajrzała do food trucków.

31.07.2025

W pierwszej połowie 2025 r. liczba lokali gastronomicznych w Polsce zwiększyła się o blisko 2 tys., po raz pierwszy w historii przekraczając barierę 100 tys. punktów - poinformowała "Rzeczpospolita", powołując się na raport firmy Dun & Bradstreet. Raport pokazuje również, że coraz większym zainteresowaniem Polaków cieszą się mobilne punkty sprzedaży żywności. Mając na względzie te tendencje, IJHARS przyjrzała się uważnie jedzeniu serwowanemu w food truckach. Zauważyliśmy błędy, ale w naszych działaniach stawiamy na edukację i dialog, pragniemy przede wszystkim poprawy standardów jakości sprzedawanych potraw i dań.

Kontrole zostały przeprowadzone na terenie całego kraju w 81 podmiotach oferujących mobilną gastronomię, serwujących głównie burgery, zapiekanki i hot-dogi. To na początek. Była to pierwsza taka kontrola IJHARS, podczas której ujawniliśmy pewne braki w precyzji przedstawiania informacji dla kupujących w 75,3% lokalizacji. 

Dobrą wiadomością jest to, że nie mieliśmy zastrzeżeń co do cech organoleptycznych sprzedawanych potraw. 

Niemniej jednak po przeprowadzeniu badań laboratoryjnych okazało się, że w co piątym badanym daniu jego skład różnił się od obietnic sprzedawców. Zdarzył się przypadek serwowania jako fety (nazwy sera, która jako Chroniona Nazwa Pochodzenia [ChNP] jest zastrzeżona dla konkretnego produktu wytwarzanego w Grecji) innego sera sałatkowego.
W burgerach wołowych wykryto niedeklarowaną obecność mięsa wieprzowego i drobiowego.

Najwięcej zaniedbań ze strony sprzedających stwierdzono w zakresie znakowania. Brak poprawności w przekazywaniu konsumentom informacji o żywności odnotowaliśmy w ponad 69% skontrolowanych przypadków. 

Najczęściej mieliśmy zastrzeżenia do braku lub niewłaściwie podanego składu potraw, np.:

  • kupujący nie mieli informacji o obecnych w daniach alergenach, np. jajach;
  • pojawiały się za to składniki, których nie było w daniach, np. ser mimmolette;
  • potrawy posiadały nazwy, na podstawie których trudno było je zidentyfikować, np. „ostry” lub takie nazwy, które nie odzwierciedlały w pełni ich składu, np. w burgerze wołowym zadeklarowano również wieprzowinę;
  • sprzedający wskazywali na użycie do dań innych serów niż używali faktycznie, np. feta była zastępowana serem solankowym, ser owczy - serem z mleka krowiego, a zamiast cheddara serwowano goudę;
  • stosowano również podmianę asortymentową poprzez zastosowanie produktu samopodobnego zamiast sera.

W jednym food trucku stwierdziliśmy używanie przeterminowanego mięsa przeznaczonego do produkcji burgerów oraz przechowywanie go w temperaturze powyżej dopuszczalnej, określonej przez producenta. 

Zdarzył się również przypadek braku dokumentów umożliwiających identyfikację surowców używanych do przygotowania potraw. Poza tym w trzech lokalizacjach używane były wagi bez legalizacji. 

Wobec nieuczciwych sprzedawców wszczęto postępowania administracyjne w celu wymierzenia stosownych kar pieniężnych. Inspektorzy wydali 46 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 31 414 zł, wydali 5 decyzji nakazujących zniszczenie przeterminowanych surowców, na osoby odpowiedzialne nałożyli 6 mandatów karnych, wydali również 39 zaleceń pokontrolnych.

Kontrole IJHARS ujawniły pewne nieprawidłowości, jednak nie chcemy koncentrować się jedynie na działaniach represyjnych. W naszym DNA mamy zapisane dbanie o jakość żywności i wspieranie uczciwych przedsiębiorców. Nie chcemy tylko karać, ale stawiamy na edukację, prewencję, a w efekcie na poprawę jakości i bezpieczeństwa żywności. 

Jesteśmy otwarci na dialog, odpowiadamy na pytania, które mają pomóc właścicielom food trucków w spełnianiu wymogów prawa i tym samym budowaniu zaufania klientów. 

Food trucki coraz bardziej wpisują się w krajobraz gastronomiczny Polski. Zatem, wspierając uczciwych przedsiębiorców, IJHARS chce nie tylko eliminować nieprawidłowości z przestrzeni handlu żywnością, ale również wzmacniać pozytywne standardy w branży, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Oczywiście działania sprawdzające będą w przyszłości kontynuowane.

Przedsiębiorco pamiętaj, masz obowiązek rzetelnie informować klientów o składzie posiłków! Zwróć uwagę, że nazwy dań i potraw, które serwujesz, nie mogą sugerować składu innego niż stan faktyczny. Jeśli sprzedajesz burgery wołowe, to w kotlecie nie możesz ukrywać innego gatunku mięsa. Używając sera i wskazując jego gatunek lub rodzaj, nie możesz stosować zamienników.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Nikola

Tomasz nadal jeździ i ten numer z czarniakiem zamiast dorsza to już chyba standard i nawet tego nie wklejam.

. W popularnej sieci dyskontów czarniak kosztuje ok. 30 zł za kilogram, podczas gdy za dorsza trzeba zapłacić dwa razy więcej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

 Udostępnij



O nas

Forum Opiekunkaradzi.pl służy Opiekunom osób starszych już 12 rok. W tym czasie napisali oni (Wy) 360 tysięcy postów w ponad 30 tysiącach tematach, tworząc ogromne kompendium praktycznej wiedzy o pracy w opiece w Niemczech i Szwajcarii. To przy wsparciu Społeczności forum powstały Stelomierze, Rankingi opinii, Mapa Opiekunów i pierwszy w branży opiekuńczej multiFormularz, pozwalający aplikować jednym kliknięciem do wielu agencji naraz, będący uzupełnieniem działu pracy, w którym oferty pracy w Niemczech, Szwajcarii, Austrii i we Włoszech publikuje ponad 50 sprawdzonych i polecanych firm i agencji pracy. 

logo-opiekunka1.png
Wszelkie prawa zastrzeżone 2015-2023 Opiekunkaradzi.pl 

Polityka prywatności i cookies  |  Regulamin Kontakt  |  Reklama i HR - cennik


×
×
  • Dodaj nową pozycję...