Skocz do zawartości

Czy masz swoją kopertę "na wszelki wypadek"?


Gość Monika
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

:nagrobek: 

Wiem, trudny temat a może właśnie nie. Czy Ty przygotowałaś/eś już swoją kopertę?  Ostatnio zmarła żona mojego przyjaciela i taka koperta ułatwiłaby mu wiele spraw, których ruszenie wydaje się obecnie niemożliwe. Zawsze to odkładam, ale przecież nigdy nie wiadomo. 

KOPERTA „NA WSZELKI WYPADEK”

Warto przemyśleć sporządzenie listy zawierającej wszystkie istotne informacje oraz zgromadzenie najważniejszych dokumentów na wypadek własnej śmierci. Materiały te możesz umieścić w jednej kopercie i pozostawić ją w rękach zaufanej osoby (członka rodziny, najbliższego przyjaciela, prawnika, lekarza). Takie informacje z pewnością będą pomocne.

Co może się znaleźć w kopercie „na wszelki wypadek”?

  1. Informacja wstępna – czyli opis, czym jest zgromadzony w kopercie zestaw dokumentów i materiałów.
  2. Najważniejsze kontakty – numery telefonów i adresy osób dla Ciebie najważniejszych, czyli tych, które zostaną zawiadomione w pierwszej kolejności.
  3. W przypadku, kiedy nie masz rodziny – informacja o ustanowieniu osoby upoważnionej do wizyt w szpitalu, czy pozyskiwania dokumentacji medycznej.
  4. Treść testamentu oraz wszelkich pełnomocnictw, jakie ustanowisz.
  5. Emerytura – informacje o emeryturze, Otwarty Fundusz Emerytalny, Indywidualne Konto Emerytalne, Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego, Pracownicze Plany Kapitałowe i inne istotne.
  6. Pracodawca – jeśli pracujesz, podaj informacje o pracodawcy, a także o ewentualnych pożyczkach zaciągniętych w miejscu zatrudnienia (rozważ dołączenie kopii zeznania podatkowego)
  7. Banki – wskaż listę banków, SKOKów, firm pożyczkowych, a także wystawców kart kredytowych z podaniem numerów kont, na których masz rachunki, lokaty, karty płatnicze, kredytowe i debetowe; dobrze jest podać loginy i kody PIN umożliwiających skorzystanie z kont i kart; dobrze jest też sporządzić listę wszystkich pożyczek i zadłużeń oraz ich wysokości z podaniem danych banku lub firmy pożyczkowej.
  8. Hipoteka – dane banku, w którym masz kredyt hipoteczny; informacje, na jakich warunkach kredyt jest zawarty; dyspozycje, co na wypadek śmierci jednego z kredytobiorców.
  9. Ubezpieczenia – informacja o posiadanych polisach na życie, wszelkich innych polisach ubezpieczeniowych dotyczących naszego mienia (optymalnie z numerami polis, czy z informacjami o płatnościach składek).
  10. Informacje inwestycyjne – z jakimi podmiotami zawarliśmy umowy inwestycyjne, jakiego rodzaju inwestycje posiadamy, dane o akcjach, obligacjach, w tym dane do osoby kontaktowej z biura maklerskiego, klucze prywatne do posiadanych kryptoaktywów.
  11. Informacje o pożyczkach prywatnych – dane o wszystkich pożyczkach (zarówno tych, jakie wzięliśmy, jak i tych, jakich udzieliliśmy) - u kogo i ile, z jakim terminem, na jaki procent i na jakich warunkach.
  12. Zobowiązania i długi – napisz szczegółowo, jakie masz długi  i  krótkoterminowe zobowiązania, w szczególności: postępowania windykacyjne, komornicze i z jakich tytułów je posiadamy.
  13. Mieszkanie – akty notarialne potwierdzające własność nieruchomości, a także informacje o obciążeniach, kredytach, hipotekach (możesz dodać i opisać komplet kluczy do mieszkania, skrzynki pocztowej, piwnicy, strychu, garażu itp.). Jeśli którąś z nieruchomości wynajmujesz (firmie lub osobie fizycznej) – dołącz umowę najmu z podaniem danych najemcy.
  14. Samochód – kopia dokumentów samochodu, ubezpieczeniu OC i AC, informacje o przeglądach technicznych oraz serwisie (do koperty możesz włożyć zapasowe kluczyki).
  15. Rachunki - lista instytucji, z którymi podpisaliśmy umowy na świadczenie usług – wspólnota / spółdzielnia, dostawca energii, gazu, internetu, telewizji kablowej itp.
  16. Komputer – login i hasło do komputera, skrzynek e-mailowych, zasobów w chmurze, informacje o istotnych programach komputerowych – subskrypcjach usług itp.
  17. Serwisy społecznościowe – informacje o loginach i hasłach do kont na serwisach społecznościowych (możesz zawczasu określić, co stanie się z Twoimi kontami i jaki mają mieć status po śmierci).
  18. Komórka – dane umożliwiające odblokowanie telefonu i usług podpiętych pod Twój telefon (np. hasła do aplikacji służących do e-płatności).
  19. Działalność gospodarcza – jeśli taką prowadzisz, wskaż wszystkie istotne dane: numer KRS, dane z CEIDG, NIP, REGON, informacje o właściwym Urzędzie Skarbowym, ZUS-ie itd., oraz dane osób (księgowa, prawnik, partnerzy biznesowi, wspólnicy spółki cywilnej, zarządca sukcesyjny).
  20. W kopercie możesz zamieścić także oświadczenia dotyczące ewentualnego pobrania organów do przeszczepu i wszelkie kluczowe ustalenia osobiste, np. rodzaj pochówku (kremacja), typ ceremonii (religijna, czy świecka) itp.
  21. Pamiętaj o aktualizowaniu wskazanych informacji, np. raz w roku i wpisywaniu informacji o dacie aktualizacji (np. na pierwszej stronie całego pakietu).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ProstaBaba
11 godzin temu, Gość Karmilla napisał(a):

Kopertka będzie niecierpliwie czekać na otwarcie

Nie mówić bliskim żeby nie kusiła. Swojej cioci zawsze powtarzałam, żeby nie informować o przepisywaniu rzeczy za życia żeby potem nie było żadnych podejrzeń co do intencji. Mieszkanie jak już przepisywać to tylko z warunkiem dożywotniej opieki. TYLKO.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Zwykła baba
24 minuty temu, Gość ProstaBaba napisał(a):

Nie mówić bliskim żeby nie kusiła. Swojej cioci zawsze powtarzałam, żeby nie informować o przepisywaniu rzeczy za życia żeby potem nie było żadnych podejrzeń co do intencji. Mieszkanie jak już przepisywać to tylko z warunkiem dożywotniej opieki. TYLKO.   

"Mieszkanie jak już przepisywać to tylko z warunkiem dożywotniej opieki. TYLKO.   "

Jeśli zapiszę  mieszkanie konkretnej osobie w testamencie to warunek dożywotniej  opieki liczył by się chyba na tamtym świecie 😁. Taki zapis dotyczy raczej darowizny gdzie darczyńca jeszcze za życia przepisuje nieruchomość. Może być warunek dożywotniej opieki albo własność dopiero po śmierci darczyńcy. Ale wtedy to bez sensu, lepiej zapisać w testamencie bo prościej i taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeszcze sama dla siebie nie zrobiłam koperty ze wszystkimi hasłami i co jakiś czas muszę coś resetować i tracić czas nie mówiąc już o problemach ze skorzystaniem z jakieś usługi więc co tu mówić o kopercie dla kogoś. :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie

 Udostępnij



O nas

Forum Opiekunkaradzi.pl służy Opiekunom osób starszych już 8 rok. W tym czasie napisali oni (Wy) 356 tysięcy postów w blisko 49 tysiącach tematach, tworząc ogromne kompendium praktycznej wiedzy o pracy w opiece w Niemczech i Szwajcarii. To przy wsparciu Społeczności forum powstały Stelomierze, Rankingi opinii, Mapa Opiekunów i pierwszy w branży opiekuńczej multiFormularz, pozwalający aplikować jednym kliknięciem do wielu agencji na raz, będący uzupełnieniem działu pracy, w którym oferty pracy w Niemczech, Szwajcarii, Austrii i we Włoszech publikuje ponad 50 sprawdzonych i polecanych firm i agencji pracy. 

logo-opiekunka1.png
Wszelkie prawa zastrzeżone 2015-2023 Opiekunkaradzi.pl 

Polityka prywatności i cookies  |  Regulamin Kontakt  |  Reklama i HR - cennik


×
×
  • Dodaj nową pozycję...